سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای مردم! هرگاه دانستید، پس به آنچه دانستید عمل کنید؛ شاید که هدایت یابید . [امام علی علیه السلام]
ماه عسل
درباره



ماه عسل


سحر*
دختری با دنیایی از احساسات عاشقانه و غرور سرکش .
پیوندها
عاشق آسمونی
لیلای بی مجنون
سکوت ابدی
دنیای عکس و اطلاعات
devilll
جوک بی ادبی
اتشنشانی بنادر کشور
برترین لحظه ها
سفیر دوستی
روان شناسی و مشاوره
جـــیرفـــت زیـبا
تنهای93
.: شهر عشق :.
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
منطقه آزاد
محمدمبین احسانی نیا
*bad boy*
عاشقتم فلانی
عشقی به پاکیه عشق شیرین و آبتین
(بنفشه ی صحرا)
علمدار بصیر
گروه اینترنتی جرقه داتکو
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
آتیه سازان اهواز
salam
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
تینا!!!!
کاروجدان
مشق عشق ناز
به رنگ ابی
فرهنگی
نگار
EsOeS-MuSiC
درگز دیار آشنا
دانلد اهنگ های جدید
متالورژی_دانلودکده ی مهندسی متالورژی(rikhtegari.com)
یک خودمونی ساده
بهاره تنها
Sea of Love
vagte raftan
*دنیای یخی*
احساس ابری
جوجو
چیزهای جالب
متن ترانه ماندگارترین آهنگ های ایرانی
sms های جدید
خنده بازار
هزاره
دهاتی
کشکول
sindrela
باران
بهترین ها برای شما
عشق طلاست
کورش بزرگ:خداوندا این کشور را از دشمن،خشکسالی و دروغ محفوظ دار
من هیچم
عشقولانه
Dr.Nojavan
هتل دانلود
ترویج ازدواج موقت برای جلوگیری از گناه جوانان
تنهایی
درباره ی رپ و دوست شدن با شما
تک صلیب عشق
نم نم باران
جوکستان
____نازیانه_____
*دخترصورتی*
فقط خدا
جک
خـطـ خـــــــــطـی
غم
آرنیکان
ایرانی
shirin
آرشیو یادداشت‌ها

واکنشها به برکناری متکی

دکتر احمدی نژاد و متکس

بخش سیاسی

-خبر برکناری ناگهانی آقای متکی وزیر سابق خارجه بسیار سریع و توجه برانگیز بود.رییس جمهور دیروز طی حکمی آقای صالحی رییس سازمان انرژی هسته ای را به سرپرستی وزارت خارجه منصوب و در نامه‌ جداگانه‌ای از زحمات و خدمات منوچهر متکی در دوران تصدی مسئولیت وزارت خارجه قدردانی کرد.

خبرگزاری مهر نیز گزارش داده است که این برکناری در حالی است که منوچهر متکی به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم اکنون به منظور ابلاغ پیام احمدی نژاد به رئیس جمهور سنگال در این کشور به سر می برد.

این انتخاب و دگرگونی با واکنشهای شخصیتها و رسانه های مختلف روبرو شده است که آنرا با هم مرور می کنیم.

 

علا الدین بروجردی رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس:

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از برکناری وزیر امور خارجه ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: مجلس در جریان نبوده و همین الان توسط خبرنگار خبرآنلاین از این موضوع اطلاع پیدا کرده است.

علاء الدین بروجردی پس از اینکه از خبرنگار خبرآنلاین، فرد جایگزین آقای متکی را پرسید، گفت: مگر آقای متکی در حال حاضر در سفر نیستند، یعنی در شرایطی که ایشان به ماموریت فرستاده شدند، حکم برکناری صادر شده است؟

بروجردی در پاسخ به این که آیا در روزهای اخیر در جریان اخباری مشابه مبنی بر برکناری آقای متکی قرار داشته اید یا نه، گفت: خیر این موضوع اصلا مطرح نبوده و بهتر است با آقای مهمان پرست تماس بگیرید و دلایل برکناری آقای متکی را جویا شوید.

علاالدین بروجردی:

 خیر این موضوع اصلا مطرح نبوده و بهتر است با آقای مهمان پرست تماس بگیرید و دلایل برکناری آقای متکی را جویا شوید.

بروجردی پس از اطلاع از این موضوع گفت خودش با مسئولان وزارت امور خارجه تماس خواهد گرفت و اطلاعات بعدی را در

دکتر احمدی نژاد و متکی

اختیار رسانه ها قرار می دهد.

هم چنین حشمت الله فلاحت پیشه در گفت وگو با خانه ملت اظهار داشت: برکناری وزیر امور خارجه ای که در حال انجام ماموریت برای کشور و نظام است به این شکل، در عرف بین المللی رایج نیست.

وی خاطر نشان کرد: تغییر وزیر امورخارجه به طور معمول با هدف تحول راهبردی در دیپلماسی یا اتفاق سیاسی انجام می پذیرد؛ اما نه در زمانی که وزیر به عنوان نماینده کشوری با فرهنگ و تمدن ایران در حال مذاکره در کشور دیگری است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی یادآور شد: تغییر متکی یک اتفاق سیاسی است نه تحول راهبردی.

نماینده اسلام آباد گفت: بررسی موضوع برکناری وزیر امورخارجه محتاج روشنگری بیشتری است که باید رییس جمهور نسبت به این تصمیم توضیح دهد.

فلاحت پیشه یادآورشد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در راستای وظیفه نظارتی اش موضوع برکناری وزیر امورخارجه در هنگام سفر به سنگال را مورد بررسی قرار می دهد، هرچند برکناری وزرا را حق رییس جمهورمی دانیم.

سایت رجا نیوز:

سایت رجا نیوز از حامیان رییس جمهور ضمن حمایت از این تحول چنین نوشت:

 دیپلماسی دولت‌های نهم و دهم اگرچه همواره به‌عنوان دیپلماسی فعال و تهاجمی شناخته شده و رهبر انقلاب نیز بر این موضوع تأکید کرده بودند اما این شیوه مواجهه عمدتاً در اثر ابتکارها، سخنرانی‌ها و اقدامات شخص رئیس‌جمهور بود و وزارت‌خارجه در این زمینه عملکرد قابل قبولی نداشت، به‌طوری که از مدت‌ها قبل انتظار تغییر در رأس وزارت‌خارجه و قرار گرفتن فردی با ویژگی‌های مشابه رئیس‌جمهور به‌منظور هم‌افزایی وجود داشت.

همچنین فرصت‌های قابل توجهی برای فعال کردن نمایندگی‌های ایران برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در اثر فضایی که احمدی‌نژاد در دنیا ایجاد کرد، پدید آمد که به‌نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی کشور نتوانست از این فرصت‌ها استفاده کند و در برخی موارد حتی در جلسات غیررسمی، سیاست‎های رسمی دولت از سوی دیپلمات‌های ایرانی رد می‌شد.

رجانیوز:

دیپلماسی دولت‌های نهم و دهم اگرچه همواره به‌عنوان دیپلماسی فعال و تهاجمی شناخته شده و رهبر انقلاب نیز بر این موضوع تأکید کرده بودند اما این شیوه مواجهه عمدتاً در اثر ابتکارها، سخنرانی‌ها و اقدامات شخص رئیس‌جمهور بود و وزارت‌خارجه در این زمینه عملکرد قابل قبولی نداشت،

رسانه های عربی:

برکناری منوچهر متکی وزیرامورخارجه کشورمان بازتاب گسترده ای در میان رسانه های عربی داشته است.

به گزارش خبرآنلاین، خبرگزاری اردنی سرایا در خبری فوری با اشاره به برکناری متکی،‌ این اقدام احمدی نژاد را یک نوع عکس العمل به برخی از کارهای صورت گرفته توسط وزیر خارجه سابق اعلام کرد.

پایگاه المنار به نقل خبر از ایرنا با اشاره به این که متکی در سفر است آن را ناگهانی توصیف کرد.

خبرگزاری سیریا نیوز در اولین لحظات انتشار خبر تغییر وزیر خارجه ایران آن را منتشر کرد و به تحلیل آن و پرونده هسته ای ایران پرداخت.

بی بی سی عربی نیز با اشاره به تاریخچه متکی و صالحی آن را بی ارتباط با فشار نمایندگان مجلس در خصوص ناکارآمدی متکی ندانست.

بی‌بی‌سی انگلیسی ضمن سورپرایز خواندن خبر عزل متکی می‌نویسد: متکی به سه زبان انگلیسی، ترکی و اردو تسلط داشت.

صالحی

خبر عزل متکی بدون هیچ توضیحی منتشر شد و به اعتقاد جیمز رینولدز خبرنگار بی‌بی‌سی در ایران در واقع سورپرایز بزرگی بود.برخی بر این اعتقادند که این تصمیم شاید بخشی از بازی سیاسی قدرت میان محافظه‌کاران و لیبرالها در ایران است.

متکی در زمان فشارهای جامعه بین‌الملل بر ایران بر سر پرونده هسته‌ای همواره مورد انتقاد بوده است.متکی که در زمان ابلاغ خبر عزل خود در سنگال به سر می‌برد از سال 2005 ریاست دستگاه دیپلماسی در ایران را بر عهده دارد.این دیپلمات 57 ساله انگلیسی،ترکی و اردو خوب صحبت می‌کند  و تحصیلات خود در رشته روابط بین‌الملل را در دانشگاه تهران به پایان رسانده است.

خبرگزاری نووستی عربی با نقل این خبر پرسیده که صالحی چه تدابیری در خصوص تحریم خواهد داشت.

سایت روزنامه الشروق نیز با اشاره به این که احمدی نژاد ماه هاست که در فکر عزل متکی است،نوشت: اختلاف این دو ناشی از اعتقاد متکی به دخالت احمدی نژاد در تصمیمات وزارت خارجه است. این روزنامه صالحی را یک فرد معتدل برشمرد.

سایت النشرة لبنان نیز این عزل و انتصاب را یک شوک در سیاست خارجه ایران قلمداد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس:

 آسوشیتدپرس در خبری کوتاه خبر عزل متکی را بدون توضیح توصیف کرد.

این خبرگزاری دراین باره گزارش داده است که احمدی‌نژاد وزیر امور خارجه خود را عزل و رییس سازمان انرژی اتمی را به

متکی

عنوان سرپرست ارشد وزارت امور خارجه انتخاب کرد.در بیانیه‌ای که در سایت دولت منتشر شد رییس ‌جمهور ایران بدون هیچگونه توضیحی به پنج سال دوره خدمت متکی پایان داد.

در طی یک سال اخیر رسانه‌های ایرانی همواره اعلام می‌کردند که حقوقدانان و سیاستمداران به دلیلی فشارهای شورای امنیت بر سر پرونده هسته‌ای همواره خواهان برکناری متکی بودند. آنها متکی را وکیل توانمندی برای دفاع از حقوق ایران نمی‌دانستند و بر این اعتقاد بودند که وی قدرت اقناع ندارد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص

 

 

 روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز  دلیل عزل متکی را انتقادات او به احمدی‌نژاد عنوان کرده است.

 

این روزنامه در گزارش خود آورده است : احمدی‌نژاد طی حکمی علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران را که یکی از نزدیکان به وی به لحاظ اعتقادی است به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه انتخاب کرد.گفته می‌شود که متکی بارها سیاستهای احمدی‌نژاد را مورد انتقاد قرار داده بود و یکی از دلایل این تصمیم نیز همین است.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط سحر* 89/9/23:: 8:23 صبح     |     () نظر